Wat is GDPR?

Stel jezelf eens de vraag hoe jij zou willen dat bedrijven met jouw persoonlijke gegevens werken? Is het niet fijn dat je weet dat ze er verantwoord, veilig én transparant mee omgaan?

GDPR staat voor General Data Protection Regulation oftewel Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Het is een geheel van regels die de persoonlijke gegevens van burgers uit de Europese Unie moet beschermen. 

De persoonsgegevens omvatten alle informatie waarmee iemand kan worden geïdentificeerd. Denk maar aan de naam, het adres, telefoonnummers, e-mailadressen, foto’s en zoveel meer. 

De wet is van kracht op 25 mei 2018, maar die dag is geen eindpunt. Het is eerder het beginpunt van bewust omgaan met persoonsgegevens binnen je organisatie. Data is de toekomst. De juiste technische en organisatorische maatregelen bieden jouw bedrijf vele voordelen

 

Wat betekent de GDPR-wetgeving voor je zaak?

Transparantie over databeleid

Als bedrijf moet je kunnen aantonen welke persoonsgegevens je precies verzamelt, hoe je die data gebruikt en hoe je ze beveiligt. 

Toestemming vragen

Alvorens jouw bedrijf persoonlijke gegevens kan verzamelen, moet je toestemming verkrijgen of de wettelijke grondslag bepalen. Je legt dus uit waarom je de persoonsgegevens nodig hebt.

Rechtmatig doeleinde

Het doeleinde voor het verzamelen van de persoonsgegevens moet rechtmatig en duidelijk omschreven zijn. Je kan enkel gegevens verzamelen die nodig zijn voor de werking van je kmo. De gegevensverzameling moet je zo minimaal mogelijk houden.

Beperkte bewaartermijn voor data

Jouw kmo mag de persoonsgegevens niet langer bewaren dan nodig is voor de doeleinden waarvoor je ze hebt verzameld. Je hoort de bewaartermijn vooraf dus duidelijk vast te stellen en te communiceren.

Meldplicht bij datalekken

Datalekken zijn zo gebeurd en komen vaker voor dan je zou vermoeden. Denk bijvoorbeeld maar aan het verlies van een USB-stick. Ondervindt jouw onderneming een datalek? Dan moet je dat binnen de 72 uur melden.

Overdracht van data

Burgers moeten hun gegevens makkelijk kunnen overdragen van de ene naar de andere dienstverlener. Een voorbeeld hiervan is de overstap naar een nieuwe telecomoperator. Daarnaast heeft de betrokkene het recht om de data op te vragen, te laten verbeteren of vernietigen, enzovoort. 
“Lever als ondernemer een positieve bijdrage 
om de privacy van je klanten, personeel, leveranciers en partners te beschermen”

Wat doen wij voor je bedrijf?

Verwerk je persoonsgegevens in je bedrijf? Dan moet jij je houden aan de wetgeving rond GDPR. Niets doen is geen optie. Je organisatie stapsgewijs in orde brengen wél. 

Wij maken van je GDPR-traject een positief verhaal, want het heeft vele voordelen voor je organisatie. Tijdens de audit op bepaalde bedrijfsprocessen kom je ongetwijfeld opportuniteiten tegen om je werking te optimaliseren.

GDPR is bovendien multidisciplinair. Het stopt niet bij je IT-dienst of advocatenkantoor. Wij brengen daarom alle nodige partijen samen om jou als eindklant te ontzorgen. Zo treden we op als projectleider in je GDPR-traject. We werken zoveel mogelijk samen met je eigen partners.

Heb je al stappen ondernomen en doorloopt jouw bedrijf momenteel een GDPR-traject? En merk je dat het proces is vastgelopen? Wij kunnen in elke fase van het project inhaken. Ook kunnen we een finale controle uitvoeren wanneer een GDPR-traject afgerond is.


 

Mogelijkheden:
  • Begeleiding tijdens GDPR-traject van A tot Z 
  • Audit voor opstart
  • Audit na implementatie
  • Advies voor partners en softwaretools
  • Data Protection Officer (DPO-service-model indien gewenst)
  • GDPR ‘in a box’

 

 

 

Welke GDPR-tools gebruiken we?

We gebruiken geen eigen tools, maar hebben een selectie gemaakt in de markt. Daarom kunnen we op een onafhankelijke manier adviseren. Je hoeft dus niet te vrezen voor een sales pitch of een verkoopverhaal. Ons advies helpt jou ook na 25/05 verder.

 

 

Welke voordelen biedt de GDPR-wetgeving?

Vaak heeft de GDPR-wetgeving een negatieve bijklank. Zo zou een GDPR-traject tijdrovend en kostelijk zijn voor ondernemingen. Niets is minder waar. De wetgeving biedt net vele voordelen voor ondernemingen. Hieronder gaan we er dieper op in.

Vertrouwen

“In de digitale economie overleven alleen die bedrijven die het vertrouwen van klanten niet beschadigen”, meent Philippe De Backer, staatsecretaris met de bevoegdheid Wetgeving inzake bescherming van de persoonlijke levenssfeer. 

Als jij je houdt aan de GDPR-wetgeving, toon je aan potentiële klanten dat je bedrijf transparant, rechtmatig en correct handelt. Daarmee win je hun vertrouwen en zijn ze geneigd om in de toekomst klant te worden of te blijven. 
 

Duidelijkheid

Voordien waren er geen duidelijke richtlijnen omtrent databescherming. Het legale raamwerk was versnipperd in vaak dubbelzinnige regels, die in elk EU-land verschillend waren. Het gevolg? Rechtszaken. En elke euro die naar een advocaat ging, kon je niet in je zaak steken.
 
GDPR zorgt nu voor één legaal kader voor de hele Europese Unie. Jouw onderneming kan makkelijk haar activiteiten uitbreiden naar het buitenland, zonder dat jij je zorgen hoeft te maken over vreemde wettelijke bepalingen.
 

Investering

Een GDPR-traject hoeft niet duur te zijn en je kan het bekijken als een investering. De GDPR-wetgeving is immers maar het begin. In de toekomst wordt de wetgeving rond data alsmaar complexer en uitgebreider. 

Als je bedrijf nu met het GDPR-traject de juiste fundamenten legt, bespaar jij jezelf in de toekomst heel wat tijd, last en kosten. Bedrijven die hun data nu niet goed beheren, komen binnenkort in een lastige situatie terecht. 
 

Doelgerichtheid

EU-burgers hebben dankzij het GDPR-traject meer vat op welke bedrijven mogen beschikken over hun gegevens. Als een individu toelating geeft aan jouw bedrijf om benaderd te worden, beschik je over een gemotiveerde, potentiële klant. 

Zo kan je doelgerichter promotie maken en beschik je niet meer over vervuilde databestanden bomvol e-mailadressen die nooit tot een lead leiden. Je vijver is dan misschien wel kleiner, maar de vissen zijn lijviger.
 

Stel snel jouw vraag...
naam
E-mail
Telefoonnummer
Jouw vraag

“We verwerken uw persoonsgegevens alleen voor doelstellingen van intern beheer, met name de vlotte behandeling van uw reactie en uw verzoek om inlichtingen. We gebruiken uw gegevens niet voor commerciële doeleinden en we geven ze niet door aan derden. Zie ons privacybeleid

... of praat je er liever over?

Soms is het fijner om je vraag rechtstreeks te formuleren. Bel ons op voor advies.

Tel: +32 495 23 35 81

 
 

OVERIGE DIENSTEN

We hebben jarenlange ervaring in allerlei vakgebieden, van management, marketing tot logistiek. Ook specialiseren we ons in digitalisering. De combinatie van data en ondernemen is fundamenteel voor de toekomst van je onderneming.

Meer Lezen





© 2018 Advies voor kmo - Privacystatement - Cookiebeleid

Website by Yellowshape